torsdag den 6. februar 2014

Alden Bell: Høstens engle, 2012

Undervejs i researchen til at skulle fortælle biblioteksbrugere om Max Brooks' zombieapokalypse World War Z for nogle uger siden, stødte jeg på en omtale af Høstens engle af Alden Bell, som viste sig at have fået en rigtig god anmeldelse med på vejen af Politikens Steffen Larsen, da bogen udkom i 2012.
Den femtenårige pige Temple er en ensom ulvinde og en hærdet overlever i et postapokalyptisk USA, der i de sidste femogtyve har været brudt sammen i anarki, hvor alles overlevelse er op til dem selv. Hun møder den kæmpestore tumpe Maury, som hun mod alle principper tager under sine vinger og senere den klamme Abraham, som hun ender med at slå ihjel pga hans tilnærmelser. Men Abrahams bror Moses, der heller ikke anser Abraham for et af Guds bedste børn, vil have hævn for broderens liv. Og han, som nok er den der ligner Temple mest, er ikke til at slippe fri for...
Det er en flot skildring af det postapokalyptiske USA, der ikke ikke har World War Z's optimisme at falde tilbage på. Men måske en endnu bedre ungdomsbog med portrættet af den kolossalt handlekraftige Temple, som ved, hvad hun skal gøre, men alligevel også kan filosofere over den verden hun er i - og ikke mindst har sine lig i lasten.
Både sprogligt og handlingsmæssigt fungerer Høstens engle fint, selv om jeg undrede mig over, hvor mange gange personer i bogen siger frasen: "Godt så!". Men om det er forfatteren eller oversætteren, aner jeg ikke.
Fin bog, som jeg er sikker på jeg ville have elsket, da jeg var helt ung. Nu hvor jeg nærmer mig de halvtreds, synes jeg bare den er god.
***
(Forlaget Iris, 251 sider. Udgivet 18. april 2012. Oversat fra amerikansk af Nanna Solow: The Reapers Are The Angels, 2010)
Se mere om bogen på Litteratursiden
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelse fra Politiken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar