mandag den 8. april 2013

Torben Bille & Kirsten Lund: En by i København - Signalement af Sydhavnen, 1985

Fruen, drengen og jeg skiftede postnummer for et par uger siden til 2450 København SV efter næsten tretten år med 1702 København V. Så jeg gik straks i gang med at se, om der ikke skulle være lavet en bog om Sydhavnen. Det nyeste bud er denne snart tredive år gamle udgivelse af de to sydhavnere, journalisten Torben Bille og socialrådgiveren Kirsten Lund.
Bogen starter (selvfølgelig) med et historisk overblik over bydelens udvikling tilbage til 1532, da kong Frederik I omtaler Kongens Enghave i et livsbrev, udstedt til Mester Fadder Bøssestøber. Men vægten ligger selvfølgelig på udviklingen fra ca. 1900, da kvarteret kom ind med sine 442 beboere under Københavns Kommune. I 1950'erne toppede indbyggertallet med ca. 20.000 til at falde til 12.000 midt i firserne.
I ca. halvdelen af bogen er der interviews med et udsnit af beboere, der både fortæller om "gamle" dage og nutidens dagligliv i Sydhavnen - og selvfølgelig er det tidligere statsministerpar Ingrid og Anker Jørgensen, der boede i Sydhavnen fra 1949, da også blandt de interviewede.
Man kan ikke sige andet, end at bogen er meget tidstypisk i sin udformning i midten af firserne. Heine Pedersens meget socialrealistiske fotos i sort/hvid og tekstens noget socialromantiserende tilgang om beboerne med kritiske indslag om byplanlægningen i de senere år er temmelig firkantet observeret. Men der er da i den grad også grund til kritik af byplanlægningen og i særdeleshed en vanvittig trafikplanlægning i København SV!
En by i København - Signalement af Sydhavnen er nok mest en bog for folk, som bor i Sydhavnen. Og som nytilflytter ville jeg gerne kunne læse noget, der var nyere om mit kvarter. Men det kan Bille, Lund og Pedersen jo dog ikke gøre for...
**1/2  
(Fremad, 73 sider. Med fotos af Heine Pedersen)

Lån bogen via bibliotek.dk

3 kommentarer:

  1. Tak for din omtale af og mening om vores gamle bog, som jeg er ret enig i. Jeg har de senere puslet med tanken om at lave en opdatering, fordi ingen i 80'erne drømte om, at Sydhavnen ville blive et sted, man flyttede til. Dengang flyttede man kun væk.

    En mere personlig note: Kirsten Lund og jeg er/var ikke privat et par. Hun var socialrådgiver med sin gang i kvarteret og forestod de fleste interviews. Hun døde i øvrigt for et par år siden.

    Hvis I vil have et skønlitterært indtryk af hvordan det var at vokse op derude, kan jeg anbefale romanen 'Musikbyen' af Frank Holm. Den kom på Gyldendal i 1998, men er et biblioteksbesøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Jeg har fået slettet dit og Kirstens forhold fra mit indlæg. Jeg genfandt kilden og kunne se, at jeg har fejllæst den totalt. Undskyld!

      Jeg har sat kryds ved Musikbyen af Frank Holm - og sat den på huskelisten. Tak for tippet.

      Slet
  2. Jeg er meget ked af, at høre om din død her kun to dage efter, at du kommenterede mit indlæg om din og Kirsten Lunds bog.
    Næsten endnu mere på tæt er det, at din dødsårsag - et hjertestop - var ved at tage livet af mig selv for halvandet år siden.
    Det bliver så ikke dig - eller Kirsten - der tager handsken op, om at skrive en ny bog om Sydhavnen. Men jeg håber, at andre stadig vil gøre forsøget og skildre en af de glemte bydele i København.

    Og forøvrigt - tak for masser af god rockjournalistik gennem årene.

    SvarSlet