lørdag den 14. juli 2012

Eva Baronsky: Hr. Mozart vågner op, 2012

Historien er da besnærende i den tysk forfatter Eva Baronskys debutroman fra 2009. En mand, der kun husker, at han aftenen forinden lå på sit dødsleje i 1791, og at hans navn er Wolfgang Amadeus Mozart, vågner op til en fremmed verden. Der er musik, men intet orkester. Køretøjer, men ingen heste. Lys, men ingen ild. Han er stadig i Wien, men omgivet af apparater og menneskelige omgangsformer, som han ikke forstår. Er han blevet kaldt tilbage til livet for på egen hånd at fuldføre sit Requiem, som hans elev Süßmayr ødelagde med sin færdiggørelse efter Mozarts død, eller ligger der andre ting bag? Og der er nok at lære, når man vågner med tømmermænd efter over to hundrede års død bag sig...
Jeg kan i den grad ikke sige mig fri for at være faldet for Hr. Mozart vågner op. Jeg følte mig pragtfuldt underholdt af denne historie om en mand, der udover at være belastet af omgangsformer fra det attende århundrede også skal prøve at holde sin rigtige identitet som et af den europæiske verdens allerstørste geniale ikoner hemmeligt.
At han så også mildest talt er - og var - et noget infantilt rodehoved med sit liv gør bestemt ikke historien mindre underholdende. Jeg fik helt lyst til at høre Mozart (som også jeg synes var genial, selv på mit musikalske niveau) ikke mindst hans flotte Requiem og læse noget mere om den virkelige Mozart, så godt som det nu kan lade sig gøre at lære den virkelige Mozart at kende.
Flot og musikalsk debut fra Baronsky - og flot oversat af Jacob Jonia. Det er ikke kæmpestor romankunst men en god og gennemført idé, som absolut er timerne værd i selskab med!
***1/2
(Hovedland, 315 sider. Oversat af Jacob Jonia fra tysk: Herr Mozart wacht auf, 2009)
Se mere på Litteratursiden og bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar