torsdag den 12. maj 2011

CPH:LITT, International litteraturfestival 12. - 15. maj 2011

Når man er blandt de nærmeste naboer til Københavns Hovedbanegård, og der ca. halvanden kilometer væk afholdes en litteraturfestival med både danske og internationale navne, så skulle man da være et skarn, hvis man i det mindste ikke overvejede at deltage i nogle af de arrangementer, de afholdes!
Langt størstedelen foregår i det for min generation sagnomspundne Huset i Magstræde, hvor også jeg har røget fede (udenfor) og drukket mig stiv (indenfor) nede i 1980'erne. Nu er man jo blevet stiv på andre måder i den mere 'satte' betydning, så nu er det ikke så meget den grovkulturelle del af rockmusikken men mere det litterære ridt, der søges...
Nå, hvad har jeg så valgt ud af det omfangsrige program, som gerne skulle høres...?
Allerede torsdag er der Lone Hørslev i samtale med Julie Butschkow. Jeg har lige med begejstring læst Hørslevs Sorg og camping, mens jeg for halvandet år siden læste Butschkows Apropos Opa med noget mindre succes...
Fredag har et par spændende indslag, når Rikke Bakman, der har lavet den fortrinlige Glimt mødes med Thomas Thorhauge og taler om graphic novels. Senere på eftermiddagen er det den ukrainske forfatter Andrej Kurkov, som interviewes af ingen ringere end Vibeke Sperling. Kurkov har skrevet den fantastisk gode Døden og en pingvin og sidste år kom så hans bare gode God ven af liget. Ikke ligefrem lyssyn dér!
Lørdag starter med oplæsning af Kasper Colling Nielsen (Mount København), Charlotte Weitze (Det hvide kvarter) og Lars Husum, der senest har udgivet den glimrende Jeg er en hær. Om eftermiddagen er Meghan D. Jacobsen (rigtigt gode Trods og mere aktuelt Kære skat) i samtale med Katrine Grünfeld  med de glimrende Mindre pletter og for mit vedkommende især Sommerferie bag sig.
Og så endelig søndag kunne jeg godt tænke mig at høre den fænomenale oversætter Niels Brunse fortælle om Shakespeare, og lige derefter Helle Helle, aktuel med Dette burde skrives i nutid i samtale med Dy Plambeck, der lige netop har udgivet sin Gudfar, som jeg glæder mig meget til at læse.
Og det er faktisk kun få udpluk. Jeg har endda sprunget over meget, f.eks alle Paul Auster- og Siri Hustvedt- og andre betalingsevents i CPH:LITT. Du kan se programmet og selv vælge dit eget program. Der er rigeligt til en fyldt weekend i Cph.!

1 kommentar:

  1. Fik du set noget godt? Jeg nåede desværre kun samtale mellem Naja Marie Aidt og Sara Stridsberg, selvom jeg havde planlagt en del mere.

    SvarSlet