fredag den 25. marts 2011

Ny skønlitteratur - april 2011

Nå, så er det Helle Helle-tid igen: 15. april skulle hendes nye roman med den spøjse titel Dette burde skrives i nutid være på gaden, og hvis man læser beskrivelsen på forlagets hjemmeside, ligner det en rigtig Helle Helle om en ung kvinde fra Glumsø, der i stedet for at passe sit studie, dasker rundt i Københavns gader med Digter Hase. Den glæder jeg mig til! Der er noget at leve op til efter Ned til hundene og Rødby-Puttgarten.
Så er en af mine gamle favoritter, Erling Jepsen, også tilbage med Hovedløs sommer
(28.4), i følge forlaget "et gotisk familiedrama, komplet med utæmmet natur, underjordiske hemmeligheder og afskårne hoveder"! Jeg håber, at Jepsen er tilbage, også på sporet, efter min skuffelse over forgængeren Biroller fra 2009.
Af andre danske forfattere er det det garvede skyts, som er trukket frem her i april: Kirsten Thorup, der udsender sin Tilfældets gud d. 5. april om dansk forretningskvinde og hendes besættelse af en ung afrikansk kvinde, Sven Holm med Midt i den blanke nat (27.4), der er en novellesamling der kredser om erotik, og Leif Davidsen, også med en novellesamling Utahs bjerge og andre historier (14.4) med historier fra politiske brændpunkter fra Østeuropa til Cambodja.
Og så kommer den
! Jonathan Franzens længe ventede Frihed udgives d. 6 april - og mon ikke der er et par seksstjernede anmeldelser i vente?
På krimifronten er det på trods af Krimimessen i Horsens ikke et slaraffenland i den kommende måned. Men en af min yndlinge, islandske Arnaldur Indriðason kommer med endnu en sikkert tungsindig og melankolsk krimi om Erlendur Sveinsson, Nedkøling (14.4). Det svenske makkerpar Camilla Grebe & Åsa Træff er klar med opfølgeren til Jeg ser dig. Den kommer d. 8. og hedder Sort angst. De har potentiale til noget mere end i den lovende men ikke helt vellykkede Jeg ser dig.
Og til sidst udgiver en mand med forklaringsproblemer til op over begge ører, nemlig George W. Bush sin selvbiografi fra præsidenttiden, Kritiske beslutninger (28.4). Det synes jeg er en meget rammende titel! Og man kan måske endda forsvare at nævne bogen i et indlæg om ny fiktion..., lad os se. Den har endda forord af Anders Fogh Rasmussen, og gider jeg ikke at læse, hvad Bush siger til sit forsvar, vil jeg da gerne se, hvad Fogh Rasmussen vil bidrage med i den sammenhæng! Men der kan måske være et varsel om, hvad bogen handler om, når det er NATO's generalsekretær, der skriver forord.
Se flere indlæg om kommende bøger ved at klikke på "etiketten" Kommende bøger forneden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar