mandag den 7. marts 2011

Jason Lutes: Berlin, en by af bly, 2010

Jason Lutes udgav i 2001 Berlin, en by af sten (dansk udg. 2005), og i 2008 kom så fortsættelsen, Berlin, en by af bly, som man dog kun ventede to år med at udgive på dansk.
Anden del foregår fra sommeren 1929 til efteråret 1930, og det er meningen, at der skal komme et bind til i serien. Ligesom i første del Berlin-trilogien er det i højere grad byen, der bliver portrætteret end Lutes' hovedpersoner, og man kan mærke, at forfatteren har udført et meget stort reseacharbejde mht. den periode, som bøgerne foregår i. Både tidsbilledet og byportrættet er meget, meget grundigt og understøttes af tegningernes præcise streg og detaljering. Og det er rigtig flot lavet.
Men det er altså som om, at netop pga. denne grundighed omkring arbejdet med at skabe tidsbilledet og Berlinerportrættet, går Jason Lutes' personer noget tabt i historien. Det virker på mig som om de kun er med, fordi tydeligvis skal opfylde nogle bestemte funktioner i det, der er det egentlige for Lutes. Personerne kommer aldrig rigtig til at være levende mennesker for mig - og det gør det så ikke bedre, at det er en slags kollektivroman, hvor personerne så yderligere forsvinder lidt mellem hinanden. Og det er desværre endnu mere udtalt her i Berlin, en by af bly end det var i Berlin, en by af sten.
Bortset fra det, så læser jeg også gerne bind tre, når det (ad åre?) udkommer. Men jeg vil ikke forvente mig meget af personbeskrivelserne - men derimod se frem til det tidsbillede, som Jason Lutes er i stand at frembringe med sin research og sine tegninger.
**1/2
( Cobolt, 214 sider. Oversat af Per Vadmand fra amerikansk: City of Smoke)

Se også min anmeldelse af første del af serien Berlin, en by af sten, 2005

Ingen kommentarer:

Send en kommentar