søndag den 5. december 2010

Lene Kaaberbøl: Kadaverdoktoren, 2010

Hun er altså god, hende Kaaberbøl! Stor succes som børne- og ungdomsbogforfatter og på det seneste som krimiforfatter sammen med Agnete Friis (Drengen i kufferten var i hvert fald rigtig god) - og nu som forfatter til en fremragende historisk krimi fra 1890'ernes Frankrig.
Madelaine, 20 år, datter af en læge med moderne biologisk livsanskuelse i 1894, og med stor intelligens og høje mål til sin egen fremtid som læge, søger sammen med sin far, den navnløse kommissær og en professor fra Heidelberg at opklare en sag om drab og mystiske dødsfald, hvor fund af næsemider fra ulve har en fremtrædende rolle.
Som sagt er det rigtig godt, det som Kaaberbøl har lavet med Kadaverdoktoren: Bogen er elementært spændende, den er velskrevet og velfortalt, den giver et godt tidsbillede og fanger, for min ringe forstand at se, 1890'ernes tone i sproget. Samtidig får Kaaberbøl også skrevet om de lægevidenskabelige fremskridt, som støder imod den mere konservative og katolske moral og om den gryende kvindefrigørelse - men bestemt uden at det er det, som bogen kommer til at handle om alene. Hun bevarer fokus på spændingsdelen, hvor de andre elementer bliver gode krydderier på den.
Rigtig god bog - og måske årets bedste danske krimi!
****

3 kommentarer:

  1. Tak for anmeldelsen, den har jeg fået lyst til at læse. Jeg kender kun hendes børnebøger, glæder mig.

    SvarSlet
  2. Så fik jeg også læst den - ja, den fortjener bestemt fire stjerner. Og jeg ved fra Lene Kaaberbøl, at hun er i fuld gang med den næste krimi om Madeleine.

    SvarSlet
  3. Ja, jeg har den stadig klar erindring - men havde alligevel ikke noget imod at det var Susanne Staun der tog sidste års Harald Mogensen Pris for Døderummet, selv om løbet var tæt.
    Glæder mig til den næste Madeleinebog!

    SvarSlet