torsdag den 16. december 2010

Hvad skal vi snakke om? - i læsekredsen, altså!

Conny havde en kommentar til mit indlæg om skønlitterære nyudgivelser i januar 2011, som gjorde at jeg tænkte over, hvad jeg egentlig selv havde haft lyst til at diskutere af det sidste halve års danske skønlitteratur med andre i f.eks en læsekreds, læseklub eller hvad barnet nu engang kan hedde.
DR's Romanklub har truffet nogle valg i denne sæson, og de to som jeg har læst, nemlig Bombaygryde af Jens Blendstrup og Det dobbelte land af Birgithe Kosovíc, synes jeg er fine valg - og også 'modige'.
Men jeg har da nogle andre danske bøger fra i år, som jeg også tror ville kunne anbefales til læsekredse: Både Jacob Berner Moe og Lars Husum har hver en roman i rygsækken før 2010. De var ok, men de har i år begge skrevet noget, der var rigtig godt og ville være godt at tale om. Jacob Berner Moe kom med Gloria om juristen Aksel, som bliver udfordret på sin ellers faste moralske habitus ved at indlede et forhold til sin tidligere plejedatter, Gloria. Og Lars Husum har skrevet en stærk indlæg i debatten om krigsveteraner i Jeg er en hær, som jeg er meget begejstret for (og tydeligt ser for mig på en af DR's Romanklubs to manglende pladser i år).
Så er der Katrine Grünfelds Sommerferie, som jeg har læst to gange, fordi jeg valgte at holde oplæg op den på min arbejdsplads' bogcafé. En besk historie om det tilsyneladende gode liv, der bare er så fandens svært at kunne fungere.. Og i en helt anden boldgade Mikael P. Josephsens Neden under, der er en moderniseret socialrealistisk kollektivroman fra Svendborg, igen om drømmen om Det gode Liv på et andet sted - denne gang med Australien som fællesnævner.
Og endelig er der to gange 'drengerøv': Kapgang af Morten Kirkskov (som jeg gerne havde set få årets debutantpris) om 13-årige Martin i halvfjerdsernes Sønder Omme, hvor moderens død er omdrejningspunkt midt i pubertens virkelighed. Og så endelig Mandefald af journalisten Mads Kastrup, hvis noveller spidder mandlige stuationer drøngodt med flere forskellige litterære virkemidler.
Lige bortset fra Katrine Grünfeld er det mandlige forfattere og langt hen af vejen mandlige vinkler, men jeg kan nu engang ikke løbe fra mig selv....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar