tirsdag den 19. oktober 2010

Rutu Modan: Åbne sår, 2008

Det er en fin, lille grafisk roman, den israelske tegneserieforfatter Rutu Modan har lavet om mødet mellem den kvindelige soldat Numi og taxachaufføren Koby, der har interesse i Kobys far til fælles. Numi er nemlig faderens unge elskerinde og tror, at han han er det uidentificerede offer for en bombe på en busstation i Hadara nogle uger før. Koby har et temmelig anstrengt forhold til faderen, men indvilger i at få opklaret, hvad der sket med ham. Det fører ham både tættere på faderen, men ikke mindst sig selv.
De forholdsvis få gange jeg har læst skønlitteratur fra Israel, har det flere gange slået mig, hvor hverdagsagtigt krigen og terroren bliver behandlet. Det er som om, at det er noget, som er et vilkår, som man bare accepterer at man nok ikke kommer af med - en form for eskapistisk accept?
Det er som sagt en fin bog, der giver et stykke hverdag fra Israel, Bombeeksplosionen er den egentlige biting i historien - og det tror jeg er bevidst fra Modans side. Tegningerne er meget fine og giver gode portrætter af de medvirkende, som er med til at understrege deres personlighed. Det er ikke en bog, som jeg vil at siddende i mig lang tid - men som jeg er glad for at have læst alligevel - og som på ingen måde er ligegyldig.
***
(Originaltitel: Exit wounds, 2007)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar