lørdag den 24. juli 2010

Yoshihiro Tatsumi: Abandon the Old in Tokyo, 2006

For et stykke tid siden gav jeg Yoshihiro Tatsumis The Push Man and Other Stories fire stjerner og mange pæne ord med på vejen og besluttede mig for, at jeg ville læse mere fra hans temmelig nedslående univers af skæbner fanget i et moderniseret Japan anno 1969. Abandon the Old in Tokyo er oprindeligt fra 1970, og følger direkte videre i The Push Man's fodspor om ensomhed, sex, parforhold og fremmedgjorthed.
Men jeg synes ikke, at historierne står lige så stærkt som de gjorde i forgængeren. De er gode, men ikke så gode som i den første, og mest af alt har jeg en fornemmelse af, at det er de historier, som blev sorteret fra i The Push Man.
At Tatsumi er rigtig god og klart kan anbefales er der dog ingen tvivl om. Det er stadig samfundsmæssig og sociologiske tegneseriesortsyn på højt niveau, som absolut ikke bare henvender sig til et japansk publikum for 40 år siden, men som stadig kan læses og ryste sin læser - også i Danmark. Men det er klart The Push Man and Other Stories, jeg vil anbefale.
***
(Originaltitel: 東京うばすて山, 1970)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar